شباب جامعة وخرجيين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ساهم معانا فى حل مشكلته

raeif
bant yaso3
bin
7 مشترك

ساهم معانا فى حل مشكلته Empty ساهم معانا فى حل مشكلته

مُساهمة من طرف bin الثلاثاء 28 أكتوبر 2008, 1:48 am

فكر معانا فى حل المشكلة دى
المشكلة دى مشكلة شاب فى سنه تانيه فى كلية من الكليات العملية هو بيحب بنت وهى فى نفس سنه تقريبا هو طبعا مش معتبر ان الكلام ده علاقة عاطفية ولا حاجه فاضية زى ما باقى الشباب بيعملوا لكن هو بالفعل بيفكر فى الارتباط منها يعنى مش بيلعب ولا حاجه
هو عايز يفاتحها فى الموضوع بس مش متاكد من مشاعرها من ناحيته على فكره هى مش بتنفر منه ولا بتصده لكن هو مش متاكد ان كانت هى كمان بتحبه ولا لأ

المشكلة دلوقتى لو هو فاتحها فى الموضوع وهى قبلت يعمل ايه بعد كده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
bin
bin

ساهم معانا فى حل مشكلته Empty رد: ساهم معانا فى حل مشكلته

مُساهمة من طرف bant yaso3 الخميس 30 أكتوبر 2008, 1:57 pm

انا رأيي انه قبل ما اي شخص يفكر في الارتباط لازم يصلي كويس جدا ويتاكد ان هي دي اللي الرب عايزها ليه ..
وبالنسبة للمشكلة دي فهو لو اتاكد ان دي اللي ربنا عايزها يبقي يسالها عادي ولو هي بتحبة يبقي يحكلها علي ظروفه هل يقدر يرتبط دلوقتي ولا لاء او علي الاقل يبقي في خطوبة لغايه ما يبقي مؤهل انه يتزوج .. واكيد لو هي بتحبه هتوافق ... بس لازم يكون في ارتباط رسمي ... واكيد ربنا هيساعده لان فكر الله من الاول هو الارتباط

bant yaso3

مُساهمة من طرف bin الخميس 30 أكتوبر 2008, 2:37 pm

هو عادى ممكن يسألها ويكون فى كلام بينهم من غير مايكون عنده شقه او شغل ؟
bin
bin

مُساهمة من طرف raeif السبت 01 نوفمبر 2008, 8:56 pm

طبعاً انه يصلى ويكرس ويسمع صوت الرب ده كلام مفروغ منه بس فى اعتبارات تانيه لازم اى حد مقبل على الارتباط يحطها فى أولوياته ويلاحظ انه مش هيقدر يعمل اى حاجه اساساً من غير على الاقل ميكون عنده شغل يقدر يجبله دخل لان فى ناس كتير زى محنا عارفين بتتخرج وبغض النظر عن الكليه ايه او هى معاها ايه بتقعد سنه واتنين ----- من غير شغل ولو كان والده هيساعده فوالده مش هيصرف عليه عمره كله فى وجهة نظرى هو يستنى لحد ميتخرج ميمكن يكون وراه جيش, وبلاش يشغل باله وبالها بأوهام ممكن تعطل حياتهم الدراسيه هما الاتنين لانه هو فى كليه عمليه يعنى عاوزه وقت وتركيز,وعلى فكره مش معنى ان البنت مش بتنفر منه او بتصده انها هتوافق فبلاش يفاتحها احسن عشان العلاقه بعد كده بتبقى متوتره حتى لو هى موافقه.
raeif
raeif

http://www.java.com

مُساهمة من طرف youssef الأحد 02 نوفمبر 2008, 2:36 pm

انا من رايى يحتفظ بمشاعره ويحطها قدام الرب ويعرف فكر الرب من تجاه الموضوع
لغاية ما يجى الوقت اللى يكون مناسب يتجوز فيه
ماينفعش يفاتحها وهو مش جاهز ولا يقعدوا عشر سنين منتظرين بعض
ولنفرض انه عنده الامكانيات الماديه والشقه هيتزوج هايشتغل ويصرف على بيته ولا هيدرس
وابوه يصرف عليه وعليها
ويمكن تكون مشاعر وقتيه وهميه هاتروح بعد مايخلص الكليه
لان 99% من الحالات زى دى ما تمتش بالزواج
كتير ما بنحس اننا جادين فى الموضوع ولما نكبر نقول ازاى اناكنت بفكر كده
وبعدين مافيش بنت عاقله هاتوافقك على كده

youssef

مُساهمة من طرف JOHN ARNEST الأربعاء 05 نوفمبر 2008, 9:04 pm

من وجهه نظري ان يصلي ولو كانت من الله هيرتب كل شئ لي
ام اذا مكنش الموضوع ده من الله فيهتم بالمذاكره ويقعد ساكت
JOHN ARNEST
JOHN ARNEST

مُساهمة من طرف basem ibrahem الخميس 06 نوفمبر 2008, 3:08 am

انا من رائي يتأكد الاول من مشاعره قدام الرب ويسيب ربنا يقود الدفه لو هي مش من الرب الرب مش هايريحك وكده الموضوع خلص
ام لو هي من الرب شوف ربنا عايزك تعمل ايه مش الناس والقوانين عايزينك تعمل ايه داود كل القوانين والمفروض والواقع انه مش ممكن يهزم جليات لكن ربنا ليه وجه نظر تانيه شوف ربنا عايز ايه وايه رايه وامته توقيته وهو قادر علي كل شيئ وماعندهوش صعب او مستحيل
basem ibrahem
basem ibrahem

مُساهمة من طرف ramez tharwat الأربعاء 04 فبراير 2009, 5:52 am

انا رايي ان يركز في مزاكرته وخصوصا انها كليه عمليه ولازم يعرف ان كل الشباب الي في سنه تانيه زييه بيحسوا نفس احساسه هو بيشوف نفسه في عنيها وهي كمان بتشوف نفسها في عنيه هو وكمان في وقت للخطوه دي انه يفاتحها "حتم بالاوقات المعينه وبحدود مسكنهم التجربه مش جديده بس بتختلف من شخص لاخر انا بقوله ميفاتحهاش دلوقتي وخصوها انه مش متاكد لحسن نصده وتصدمه خليها كده احسن ودي مشاعر وقتيه انا متفق مع كده ومحدش عارف يمكن لما يروح سنه تالته تعجبه واحده تاني ويحبها وتطلع في الاخر علاقه وقتيه اقله خلي بالك من مذاكرتك. أعتقد لو البنت دي عندها شويه عقل وهو فاتحها في الموضوع هترفض او علي الاقل تاجل ده لغايه ميخلص كليته الي انا مش عارف كام سنه وعلي بال ميخلص هتكون هي اتجوزت ويمكن يكون معاها عيال .

ramez tharwat

مُساهمة من طرف ramez tharwat الأربعاء 04 فبراير 2009, 5:56 am

انا رايي ان يركز في مزاكرته وخصوصا انها كليه عمليه ولازم يعرف ان كل الشباب الي في سنه تانيه زييه بيحسوا نفس احساسه هو بيشوف نفسه في عنيها وهي كمان بتشوف نفسها في عنيه هو وكمان في وقت للخطوه دي انه يفاتحها "حتم بالاوقات المعينه وبحدود مسكنهم التجربه مش جديده بس بتختلف من شخص لاخر انا بقوله ميفاتحهاش دلوقتي وخصوها انه مش متاكد لحسن نصده وتصدمه خليها كده احسن ودي مشاعر وقتيه انا متفق مع كده ومحدش عارف يمكن لما يروح سنه تالته تعجبه واحده تاني ويحبها وتطلع في الاخر علاقه وقتيه اقله خلي بالك من مذاكرتك. أعتقد لو البنت دي عندها شويه عقل وهو فاتحها في الموضوع هترفض او علي الاقل تاجل ده لغايه ميخلص كليته الي انا مش عارف كام سنه وعلي بال ميخلص هتكون هي اتجوزت ويمكن يكون معاها عيال .

ramez tharwat