شباب جامعة وخرجيين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ايه ذنب التانيين؟؟؟؟؟

4 مشترك

ايه ذنب التانيين؟؟؟؟؟ Empty ايه ذنب التانيين؟؟؟؟؟

مُساهمة من طرف bin الثلاثاء 28 أكتوبر 2008, 10:20 pm

ايه ذنب التانيين؟؟؟؟؟

الموضوع ان فى ايات كتييييييييييييير فى الكتاب المقدس بتقول ان الله اختار ناس معينيين للسماء والباقيين معناها انهم مش مختارين يعنى من الاخر مهما عملوا وتابوا مش هايدخلوا السماء لان ده قرار الرب فى الاخر
السؤال هو ايه ذنب الناس التانيين اللى مش مختارين؟؟؟؟؟؟؟
bin
bin

ايه ذنب التانيين؟؟؟؟؟ Empty رد: ايه ذنب التانيين؟؟؟؟؟

مُساهمة من طرف JOHN ARNEST الثلاثاء 11 نوفمبر 2008, 4:48 pm

لالالالالالالالالا
انت فاهم خطي
انا في رايي انه كان الباب مفتوح للكل ولو حد استغل الفرصه كان هيبقي له نفس المكانه عند ربنا لانه بكل بساطه هو عادل
JOHN ARNEST
JOHN ARNEST

مُساهمة من طرف Dr.Joon الجمعة 14 نوفمبر 2008, 10:12 pm

انا عايز اقول ببساطة شديدة خالص ان الله اختار يسوع وعلشان كدة كل اللي يبقي 'في يسوع' فهو مختار واللي يرفض يسوع فيبقي مش من ضمن المختارين وذنبه علي جنبه.

Dr.Joon

مُساهمة من طرف ramez tharwat الإثنين 09 فبراير 2009, 2:09 am

لما الرسول بيقول الذي اختارنا فيه قبل تاسيس العالم دي كانت الحاله الي هما عليها فعلا في افسس 2:10 بيقول كده لاننا نحن عمله اي صنعته مخلوقين ودي مش الخليقه الاولي اي الولاده ده عمل الفداء علشان بعدها بيكمل في المسيح يسوع اي عندما نلنا الفداء صرنا خليقه جديده فيه لاعمال صالحه قد سبق الله واعدها كي نسلك فيها .طاب والي مش عايز يسلك فيها هو اختار الكتاب بيقول قد جعلت امامك الحياه والموت فاختر الحياه لتحيا[إن هناك مسئوليه بشريه بجانب اختيار الله ولو لم تكن هناك مسئوليه بشريه لسقط حق الله في ادانه البشر ) حكايه مهما عملو اعمل ما بدا لك فالله لا ياخذ بالشكل الخارجي ولكن التوبة النقيه من القلب الله لن يرفضها ان الله يريد ان جميع الناس يخلصون والي معرفه مشيئته والحق يسوع المسيح يقبلون

ramez tharwat